Klientův informační systém se vyvíjí od roku 2008. Za tu dobu se toho mnoho změnilo - webové technologie, koncová zařízení (tablety, mobily, obrovské monitory), změnila se i rozlišení...
Změnil se také způsob práce a nároky uživatelů. Zvlášť mladší lidé, zvyklí třeba na ovládání Gmailu, si mohli připadat jako v retro systému. Oprávněně.
Na rozdíl od dnes běžných věcí nešlo
Navíc i na naší straně jsme se chtěli zbavit starších technologií (např. Zend, dnes už nepodporovaný, tím pádem i potenciálně rizikový z hlediska bezpečnosti).
Celkově nastal čas, kdy hodnota “hezkého prostředí a lepšího ovládání” už je vyšší, než hodnota nových reportů nebo funkcí.
M&M holding je významná česká realitní skupina s provizním obratem přes 1 miliardu korun. Poskytuje portfolio dobře propojených produktů a služeb spojených s nemovitostmi a bydlením. Od zprostředkování prodeje nemovitostí, přes jejich financování a pojištění, realitní investiční fondy a správu nemovitostí až po rekonstrukce a výstavbu bytů a bytových domů.
Rychlý průzkum. Vzhledem k tomu, že klient neměl žádnou představu, tak jsme se vydali na nejbližší pobočku a hodinu si povídali se 4 obchodníky. A následně i s pokročilejšími uživateli - pracovníky centrály a IT oddělení.
Požadavky. Definovali jsme si základní principy nového GUI
Skicování. Jako první jsme vzali modul dashboard, protože uživatelé jej dobře znají a dokonce jej mají rádi. Vytvořili jsme několik verzí toho, jak mohou být ovládací prvky uspořádány, a několik verzí grafiky. Přidali jsme i návrhy několika nových funkcí, které uživatelům pomohou změnit myšlení a přicházet i s futuristickými myšlenkami, např. grafy plnění osobního plánu na měsíc nebo notifikační centrum.
Technologie. Součástí změny byl také výběr vhodných front-endových technologií a nástrojů pro další dekádu vývoje systému. Zvolili jsme
Proč právě tyto? Protože jsou responzivní - uživatel může ovládat aplikaci pomocí mobilního telefonu. Umožňují znovupoužitelnost - jednotlivé části systému půjdou rychle aplikovat do jiných modulů. Významně urychlují vývoj - nové moduly musí být rychle sestaveny a poté pouze vyladěny dle business logiky, tak aby byl uživatel co nejvíce spokojen. Bezpečnost - standardní ochrana proti útokům jako CSRF a XSS.
Pilot. Informační systém je hodně rozsáhlý (30+ modulů) a nešlo udělat všechno najednou. Zvolili jsme proto strategii “po rolích”. Vybrali jsme nejmenší divizi, která navíc v tu dobu žila investicemi a rozvojem, a předělali do nového kabátu 4 moduly, které tvořily jádro jejich práce. Zajistili jsme tak, že tito uživatelé po spuštění pracovali 80 % času v novém prostředí a jen občas se překliknuli do starého. Tím jsme měli hotový minimální produkt.
Implementace. Během 3 měsíců jsme převedli 90 % systému do nového kabátu. Všechny nové moduly se tvoří přesně na daný use-case a snaží se co nejvíce ušetřit čas uživateli. Co opravdu makléř musí zadat, co musí zadat centrála a jiné role.
Uživatelé si na nové rozhraní rychle zvykli. Soudíme, neboť na technické podpoře se nekupily dotazy, jak něco funguje.
Všechny nové evidence začaly od té doby vznikat v novém konceptu. Jsme dále u toho a agilně připravujeme nové prvky a kvůli novým potřebám upravujeme některé původní.
Urychlení vývoje. O desítky hodin zrychlíme vývoj nových evidencí, protože komponenty jde snadněji "přepoužít". Nový modul tak může mít již v základu spoustu časově náročných věcí, jako historie, diskuze, filtrování, nahrávání souborů, mnohonásobné výběry či našeptávání.
Systém se klientovi marketingově dobře prezentuje - ať už na projektoru na konferencích nebo na pohovorech se zájemci o práci. Grafika je líbivá a ovládání odpovídá dnešním standardům.